REKLAMA
Lca.pl » PoGodzinach » Aktywnie

2023-01-10 12:03:30 - Autor: WP(lca.pl)
Opinie o pracodawcy – Jakie mają znaczenie? Pytamy Work or Not!
W erze powszechności Internetu zastanawiamy się wielokrotnie, jakie znaczenie dla konkretnej firmy, czy organizacji może mieć jedna akcja dokonana w wirtualnym świecie. Czy pojedyncze zdanie, komentarz, opinia o pracodawcy może zaważyć na jego interesach lub dobrym wizerunku? Wydaje się, że w obecnym natłoku informacyjnym nie ma to zbyt wielkiego znaczenia, jednak przykład firmy CD Project sprzed kilku lat pokazuje, w jak dużym błędzie jesteśmy… Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj dalej!
REKLAMA

Razem z Work or Not podjęliśmy dyskusję na temat znaczenia opinii o pracodawcy. Portal zajmuje się na co dzień gromadzeniem ocen o firmach, które przyznają im najczęściej pracownicy. Ma więc do czynienia nie tylko z samymi komentarzami, które mogą mieć różnorodny charakter, ale także z pracodawcami. Nie bez powodu we wstępie przywołaliśmy przykład firmy CD Project RED. Przedsiębiorstwo, które stworzyło świat słynnego Wiedźmina w formie gier komputerowych, przekonało się na własnej skórze, że niepochlebne opinie pracowników mają ogromny wpływ. Nie tylko na rekrutacje nowych podwładnych, ale również na całą sytuację finansową przedsiębiorstwa. W przypadku CD Project w 2017 roku firma straciła swoją pozycję przez negatywne opinie, które pozostawili jej byli pracownicy. Pozycję kreatywnego giganta od gier komputerowych, ale również tę finansową część – spadek wartości przedsiębiorstwa na giełdzie.

 

Opinia o CD Project wpłynęła na przyszłość firmy

Swoje opinie o pracodawcy pozostawili pracownicy, którzy opuścili CD Projekt RED. Cenieni twórcy gier komputerowych podzielili się swoimi negatywnymi komentarzami ze światem. Zachęcili tym ruchem pracowników niższego rzędu, aby również wypowiedzieli się na łamach międzynarodowego serwisu Glassdoor. Całe środowisko otworzyło oczy ze zdumienia. Przedsiębiorstwu zarzucano poważne błędy kierownicze, brak porozumienia między pracownikami, czy regularne nadgodziny, aby zdążyć z projektami do ich premiery. Obok tego inwestorzy giełdowi nie byli w stanie przejść obojętnie.

Na tym etapie medialnej nagonki na CD Project RED wystarczyły zaledwie 2 dni. Dwa dni, aby akcje przedsiębiorstwa spadły z 12 mld zł do 10. Inwestorzy zaczęli masowo wyprzedawać akcje. Błędy kierownicze i przesuwanie pracowników od projektu do projektu wg nich nie wróżyły dobrze przyszłości firmy. Popularność i wiarygodność spadały niezwykle szybko. Inwestorzy bali się, że nowy tytuł studia – Cyberpunk 2077 – nie ukarze się w wyznaczonym terminie. Co ciekawe, kierownictwo firmy nie podawało wówczas terminu oficjalnej premiery gry.

Cała ta sytuacja sprawiła, że akcje firmy CD Project RED spadły. Wiarygodność firmy również. Odbudowanie wizerunku trwało wiele lat i finalnie było nieskuteczne. Wprawdzie finalne wypuszczenie Cyberpunka 2077 sprawiło, że akcje przedsiębiorstwa sukcesywnie wzrastały aż do 2020 roku. Jednak tuż po premierze niemal wróciły do poziomu z 2017 roku, kiedy to pracownicy zaczęli negatywnie wypowiadać się o swoim pracodawcy.

 

Dlaczego opinie o pracodawcy są tak ważne?

Wszystko ze względu na fakt, iż są to komentarze, które pochodzą z wewnętrznych struktur organizacji. – Opowiada pracownik Work or Not. Nie jest to graficznie przemyślana strona internetowa firmy, media społecznościowe przedsiębiorstwa, na które dział marketingowy ma oddzielną strategię, przemyślaną od miesięcy. Zderzamy się tu z opinią, którą wydają osoby powiązane bezpośrednio z daną organizacją. Mają wiedzę o jej działaniu, o traktowaniu pracowników, czy podejściu do klientów. To właśnie oni mają do czynienia z kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa w praktyce. Nie tą, którą firma sama kreuje.

Pracownik, który odchodzi z firmy lub jest z niej zwalniany, pozostaje poza kontrolą przedsiębiorstwa. Może wyrażać opinie bez żadnych obaw – o premię, zatrudnienie itd. Wyraża się więc szczerze, często odnosząc się do przykładów i szczegółów, których pracodawca wolałby raczej nie ujawniać. Niestety, na tym etapie nie mamy już żadnej kontroli. Jeśli były pracownik będzie chciał się czymś podzielić w sieci – zrobi to. Od naszej kultury organizacyjnej zależy jednak, o czym opowie, w jakich słowach i czy będzie autentyczny oraz szczery.

Oczywiście, na negatywną opinię możemy odpowiedzieć. Work or Not i inne portale z ocenami pracodawców umożliwiają taką opcję firmom. Pozwala to przedstawić swoją wersję wydarzeń, jeśli komentarz pracownika nie jest do końca zgodny z faktami. Jednak tak jak w przypadku CD Project lawina negatywnych opinii o pracodawcy jest już nie do zatrzymania. Nawet najlepsze argumenty zastosowane przez ocenianą firmę nie wrócą przedsiębiorstwu jego renomy. A na pewno nie będzie to proces szybki i krótkotrwały.

 

Znaczenie opinii o pracodawcy

Nawet jedna opinia o pracodawcy może pociągnąć za sobą szereg kolejnych. Ich charakter i wydźwięk zależy w dużej mierze od polityki kadrowej kierownictwa firmy, sposobu postępowania z pracownikami oraz spójności ideologii przedsiębiorstwa z kreowanym wizerunkiem. Gdy organizacja jest spójna i traktuje podwładnych z należytym szacunkiem, ma szansę na naprawdę dobre opinie, które trudno będzie w jakikolwiek sposób zniszczyć. To, co zostaje dodane do Internetu, zostaje w nim na stałe. Na szczęście dotyczy to także pozytywnych opinii o pracodawcy.

Podany w tekście przykład CD Project RED to dość skrajny efekt oddziaływania opinii o firmie, które podali pracownicy. Zazwyczaj nie mają one aż tak daleko idącego odniesienia. Są jednak niezwykle często wykorzystywane przez aplikujących się na stanowiska w firmie, aby dowiedzieć się, czy warto dla niej pracować. Tutaj kilka komentarzy może sprawić, że rekrutacja będzie ciągnąć się w nieskończoność, a przedsiębiorstwo nie ruszy z nowymi projektami przez wiele miesięcy. Warto więc zatroszczyć się o dobre relacje z pracownikami, również tymi, którzy opuszczają progi firmy. – dodaje Work or Not.

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa wysyłać można także na adres kontakt@lca.pl

Podziel się:

Brak komentarzy. Dodaj swój komentarz
REKLAMA
PRZECZYTAJ TAKŻE
Legnica -
AquaFun. Przygotowanie do sezonu 2024
art. sp.
Legnica -
Europejski Piknik Majowy z OSiRem. Już trwają zapisy
Legnica -
Bezpłatne warsztaty dla młodzieży LifePlan Academy w SDK „Atrium”
Legnica -
TPD prowadzi zapisy na kolonie letnie
REKLAMA
Legnica -
Wiedźmy znów zlecą się do Zamku Grodziec
Legnica -
Laureaci konkursu ekologicznego nagrodzeni
Legnica -
Jak zacząć ćwiczyć żeby schudnąć? Sprzęt do ćwiczeń w domu dla zdrowego odchudzania
Legnica -
Art Hero - aktywni i kreatywni bohaterowie naszych czasów
Legnica -
Legniczanin trafił na rajską wyspę do „Hotelu Paradise”
Legnica -
Dziś Legnica była taneczną stolicą regionu
PORTAL LCA.PL
O firmie | Praca | Kontakt | Regulamin
59-220 Legnica, Wjazdowa 6
tel: +48 500 197 963
e-mail: redakcja@lca.pl