Szanowny czytelniku

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez portal lca.pl.

Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych BAJT z siedzibą w Legnicy przy ul. Pomorskiej 56, 59-220 Legnica, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP 6911626150, REGON 390590290.

Cele przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
- świadczenie usług drogą elektroniczną
- dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
- wykrywanie botów i nadużyć w usługach
- pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
- świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
- pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności



ZGADZAM SIĘ
Jaką rolę odgrywa tłuszcz w diecie?
Autor: WP(lca.pl) - 2021-06-01 10:58:48
Tłuszcze to jeden z trzech podstawowych składników odżywczych, obok białek i węglowodanów. Zgodnie z obowiązującymi normami żywienia powinniśmy spożywać go w ilości 20–35% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Ograniczenie tłuszczu w diecie jest niewskazane, nawet na diecie odchudzającej, ze względu na szereg ważnych ról, jakie odgrywa w naszym organizmie.
Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Podziękuj
Reklama

Ile tłuszczu w diecie powinno się znaleźć?

Spośród wszystkich makroskładników tłuszcze stanowią najbardziej skoncentrowane źródło energii dla organizmu. Jeden gram dostarcza aż 9 kcal, podczas gdy kaloryczność białek i węglowodanów wynosi 4 kcal w jednym gramie. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, tłuszcze w codziennej diecie powinny pokrywać od 20 do 35% zapotrzebowania energetycznego. Taka ilość tłuszczu powinna znaleźć się także w diecie odchudzającej.

Rola tłuszczów w organizmie

Tkanka tłuszczowa pełni funkcję magazynu energii w organizmie. Chroni go przed utratą ciepła i amortyzuje narządy wewnętrzne podczas urazów. Tłuszcz jest składnikiem błon komórkowych, prekursorem hormonów płciowych oraz hormonów wytwarzanych przez korę nadnerczy i tkankę tłuszczową (tzw. adipokin). Ponadto obecność tłuszczu w żywności umożliwia prawidłowe wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K) w przewodzie pokarmowym.

Za mało tłuszczu w diecie może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie, m.in. zaburzyć gospodarkę hormonalną i ograniczyć wchłanianie witamin. Z kolei nadmiar tłuszczu w diecie może przyczynić się do rozwoju nadwagi i otyłości oraz chorób będących ich następstwem, m.in. cukrzycy, nadciśnienia, miażdżycy.

Sprawdź również: https://foodsbyann.com/Levann-Supplements-ccms-pol-95.htmla

Rodzaje tłuszczów w diecie

Tłuszcze w diecie można podzielić na źródła nasyconych (NKT) i nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Mają one odmienny wpływ na zdrowie człowieka. NKT mogą spowodować wzrost poziomu „złego” cholesterolu LDL, co przyczynia się do rozwoju zmian miażdżycowych, a tym samym zwiększenia ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Z kolei NNKT, na które składają się jednonienasycone (omega-9) oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3 i omega-6), wykazują pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową – obniżają stężenie cholesterolu LDL i triglicerydów. Jednocześnie podnoszą poziom „dobrego” cholesterolu HDL. NNKT działają przeciwutleniająco i przeciwzakrzepowo. Dzięki temu chronią m.in. przed rozwojem chorób układu krążenia.

Aby właściwie wykorzystać potencjał tkwiący w NNKT, trzeba dostarczać je w odpowiednich proporcjach. Stosunek kwasów omega-3 i omega-6 powinien wynosić co najmniej 1:5, a najlepiej 1:1. Niestety we współczesnej diecie bardzo często obserwuje się zbyt duże spożycie kwasów omega-6, przy jednoczesnym niedoborze kwasów omega-3, czego efektem jest działanie prozapalne.

Dobre i złe tłuszcze w diecie – źródła

Zdrowymi tłuszczami w diecie są przede wszystkim oleje roślinne tłoczone na zimno. Kwasy omega-3 znajdziemy na przykład w ekologicznym oleju lnianym, rydzowym i z orzechów włoskich. Aby dostarczyć sobie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, warto sięgać po ekologiczny olej rzepakowy i oliwę z oliwek. Ostrożnie należy dawkować kwasy omega-6, których i tak jest w naszej diecie sporo. Dlatego ekologiczny olej sezamowy, z pestek winogron czy słonecznikowy najlepiej dodawać do potraw w „przyprawowych” ilościach.

Produktach pochodzenia zwierzęcego są głównie źródłem NKT. Wyjątkiem są jednak ryby, zwłaszcza tłuste ryby morskie, które w odróżnieniu od pozostałych produktów zwierzęcych są cennym źródłem NNKT z rodziny omega-3. Dobrym tłuszczem jest też masło klarowane (alternatywa dla masła w kostce), które działa korzystnie na florę jelitową i wpływa na wytwarzanie interferonu – naturalnej substancji o działaniu przeciwwirusowym. Nie zawiera kazeiny ani laktozy, dzięki czemu może być spożywane nawet przez alergików.

Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Podziękuj
Reklama - sponsor działu


Na diecie to wszystko jest możliwe. Ja unikam diet bo jestem na nich głodny.
[]
Polecamy
Pozostałe informacje
REKLAMA
REKLAMA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Gazeta LCA.pl

Warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 154

Warning: closedir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 159

Warning: rsort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 161
 

Copyright - 2001- 2024 - Legnica - Grupa portali LCA.pl. Wszystkie prawa zastrzezone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Zasad korzstania z serwisu
Lca.pl napędzają profesjonalne serwery hostings.pl

T: 0,464s - V: A1.00 - C: 0 - D: 06.05.2024 20:39:13 CO: