>
Jak działa klimatyzacja w biurze
Klimatyzacja w biurze ma przede wszystkim pomóc i poprawić komfort pracy. Duża ilość osób w pomieszczeniu, działający sprzęt, wysoka temperatura na zewnątrz – to wszystko wpływa na stan powietrza, i oddziałuje na stopień koncentracji oraz wydajności pracowników.
Klimatyzacja do biura powinna być przemyślaną inwestycją. Wybór właściwego sprzętu, może decydować czy spełni on swoje zadania. Dlatego należy sprawdzić takie elementy jak: liczba okien i drzwi, powierzchnia pomieszczenia, liczba działających urządzeń i oczywiście liczba pracowników. Odpowiednia jakość sprzętu pozwoli na właściwe oddziaływanie na miejsce pracy, kontrolę nad zużywaną energią, czy wpływ na bezpieczeństwo środowiska. Każde pomieszczenie nadaje się do innego rodzaju instalacji, dlatego warto zainwestować w firmę, która dobierze odpowiedni model i przeprowadzi montaż. W dużych biurach instaluje się klimatyzatory kanałowe, które znajdują się pod sufitem, a powietrze rozprowadzają przewody nadmuchowe. W przypadku sufitów podwieszanych stosuje się montaż klimatyzatorów kasetonowych.
Klimatyzacja wymaga również regularnej konserwacji. Jej częstotliwość zależy od wielkości systemu i czasu działania (sezonowy, całoroczny), jednak nie powinna odbywać się rzadziej niż dwa razy do roku. Zaniechanie w tej materii, może prowadzić do chorób i spadku wydajności pracowników - głównie przez zanieczyszczenia, bakterie i grzyby, które mogą pojawić się w instalacji.
Klimatyzacja w biurze a zdrowie
Sama klimatyzacja nie zapewni komfortu, jeżeli nie będzie wykorzystywana prawidłowo. System nie powinien działać 24 godziny na dobę przez cały tydzień bez regulowania jego parametrów. Klimatyzatory filtrują, osuszają, chłodzą i grzeją powietrze w zamkniętym obiegu – by wywołać ruch powietrza, który równomiernie rozprowadzi tlen w pomieszczeniu, należy pamiętać o regularnym wietrzeniu.
Warto pamiętać, że optymalna temperatura w biurze nie powinna różnić się od tej na zewnątrz o więcej niż 5 stopni. W czasie upałów taka różnica nie zapewni jednak komfortu pracy, dlatego przyjmuje się, że bezpieczna temperatura powietrza w pokoju to 21 stopni C.
Chodzi o to, by wahania temperatury nie wywołały szoku dla organizmu i nie zwiększyły podatności na choroby. Konsekwencją złego stosowania klimatyzacji są problemy z bolącym gardłem, przeziębienie, grypa oraz chroniczne zapalenie górnych dróg oddechowych. Przy dużej różnicy temperatur nasz system odpornościowy gorzej radzi sobie z pokonywaniem wirusów i zazwyczaj kończy się to zwolnieniem lekarskim. Należy też pamiętać, by wentylatory nie były skierowane bezpośrednio na pracownika, najlepiej gdyby się obracały, a stopień nawiewu zmieniał się. Wtedy ciało dużo łatwiej przystosowuje się do zmieniających się warunków cieplnych.
Suche powietrze ma też wpływ na skórę, włosy i stopień naszego nawodnienia. Dlatego nasza dieta powinna uwzględniać większe zapotrzebowanie na wodę. Warto też unikać kawy i stosować preparaty nawilżające (w takim przypadku warto rozważyć zamontowanie nawilżacza w pomieszczeniu).
Klimatyzacja w biurze – zalety
Każdego pracodawcę obowiązują przepisy BHP, które określają zasady klimatyzacji i wentylacji przestrzeni do pracy biurowej. Temperatura w biurze nie może spaść poniżej 18 stopni. Nie może być również za gorąco. Optymalna temperatura wynosi 20-25 stopni Celsjusza. Instalacja klimatyzacyjna pomoże w dokładnym dostosowaniu warunków w pomieszczeniu i zapewnienia komfortu funkcjonowania pracownikom.
Jakie są zalety klimatyzacji w biurze?
Zamontowanie klimatyzacji jest dobrym rozwiązaniem w przypadku dużej amplitudy temperatury powietrza pomiędzy pomieszczeniem, a temperaturą na zewnątrz. Systemy nawiewowe sprawdzają się zarówno w przypadku dużej ilości pracowników w pomieszczeniu, jak i przy dużej ilości sprzętu elektronicznego działającego w czasie pracy. Klimatyzacja do biura jest szczególnie polecana w miejscach, gdzie komfort i wydajność pracy odgrywają kluczową rolę.