Choć stan zagrożenia epidemiologicznego w związku z Covid-19 został już oficjalnie zniesiony, nie da się ukryć, że pandemia wywołała wiele nieodwracalnych zmian. Odczuła ją gospodarka, ale też rynek pracy. Pewne trendy wymusiły na nim elastyczność, stawiając nowe wyzwania. Liczne czynniki spowodowały zarówno ewolucję wymagań wśród pracodawców, jak i oczekiwania wśród pracowników. Wiele osób stanęło przed trudną decyzją o zmianie zawodu, zamknięciu biznesu, ale wiele też dostało nową szansę.
Pierwsze miesiące pandemii były prawdziwą próbą. Ścisłe lockdowny, zakazy wychodzenia z domu, kwarantanny, zamknięte żłobki i przedszkola sprawiły, że przedsiębiorcy zaczęli chętnie korzystać z rozwiązań technologicznych. Zamiast bezpośredniego kontaktu z klientem jak grzyby po deszczu wyrastały kolejne sklepy online, bardzo intensywnemu rozwojowi uległa branża kurierska i TSL. Firmy postawiły na automatyzację wielu procesów, co wpłynęło na przyspieszenie wykonywania obowiązków. Dzięki temu pojawiły się nowe miejsca pracy dla osób z branży IT, posiadających wysokie kompetencje technologiczne, doświadczonych pracowników marketingu internetowego itp.
Kolejną istotną zmianą było przejście na tryb zdalny. Nawet te firmy, które nie wyobrażały sobie, by ich zespoły mogły wykonywać swoje obowiązki z domu, przekonały się, że jest to możliwe. Dzisiejsze oferty pracy zdalnej lub hybrydowej są w dużej mierze właśnie efektem pandemii. To ogromne udogodnienie dla osób mieszkających w niewielkich miejscowościach, młodych rodziców, ale także osób niepełnosprawnych. Coraz popularniejsza jest praca zdalna dla firmy z innej części kraju, co ułatwia rozwój i znalezienie posady adekwatnej do posiadanych kompetencji.
Początki tego trudnego okresu zwiastowały duże problemy gospodarcze. Przewidywano poważny wzrost bezrobocia. Na szczęście okazało się, że zarówno pracodawcy, jak i pracownicy mogą się popisać elastycznością. Wiele osób zostało zmuszonych do przebranżowienia się, podniesienia swoich kwalifikacji, uzyskania nowych, ale ostatecznie większość bez problemu stanęła na nogi. Aktualnie stopa bezrobocia na koniec listopada 2023 w Polsce wynosiła jedynie 5%, czyli mniej niż na początku 2020 roku. Sytuacje losowe, na które nie mamy wpływu, zawsze mogą się zdarzyć, dlatego warto wykazać się w takim przypadku otwartością, gotowością do zmian. Dużą rolę w życiu pracownika odgrywa też edukacja. Zdecydowanie nie warto zamykać się na nowości, lecz dążyć do pogłębiania wiedzy. Dzięki pandemii wzrosła dostępność szkoleń i kursów online, a pracodawcy chętnie wprowadzają je na listę oferowanych benefitów. Widać to już w opiniach o pracodawcach, które znalazły się w ostatnim czasie na portalu GoWork.pl.
Otwartość na wiedzę i nowości będzie bardzo przydatna również teraz w obliczu rosnącego zaangażowania sztucznej inteligencji w rozmaite dziedziny gospodarki i przemysłu. Nowa, popandemiczna rzeczywistość bardzo szybko stała się realiami, w których zarówno pracodawcy, jak i pracownicy odnaleźli się bez większego problemu.